Hoewel je misschien niet in de volgende Shakespeare, dat betekent niet dat je niet kunt schrijven een geweldige sonnet. Een veeleisende en ritmisch, het sonnet heeft een lange traditie achter de rug, met vele grote dichters knutselen hun eigen sonnetten. Voor algemene richtlijnen en instructies voor Shakespeare en Petrarchan sonnet vormen, volgt u deze stappen om het sonnet je trots op zal zijn schrijven!
Stappen
Algemene richtlijnen
- 1Begrijp de basisregels van een. Een sonnet is een gedicht dat een enkele, compleet gedachte, idee of gevoel uitdrukt. Een sonnet moet bestaan uit 14 lijnen, meestal in iambic pentameters (zie hierna), de rhymes gerangschikt volgens een zekere specifieke regelingen.
- 2Leer de basis definities. Vooraleer het sonnet, moet u de betekenis van een aantal van de elementen van een sonnet te begrijpen. Zij zijn:
- Iambic: Een "jambe" is een variant van de ritmische eenheid genaamd een voet. Het heeft een onbeklemtoonde lettergreep gevolgd door een beklemtoonde lettergreep. Voorbeelden van woorden die vanzelf volgen dit patroon zijn:
- tot dag
- mijn zelf
- te veroorzaken
- un minder
- te weren
- Pentameter: Dit verwijst naar de noodzaak om de jambe vijf keer (penta meter) te herhalen. Houd in gedachten dat de iambs niet nodig om perfect te worden ingebouwd in twee-lettergreep woorden, ze kunnen ook strekken zich uit over afzonderlijke woorden of zelfs te herhalen binnen een enkel woord op voorwaarde dat de spanningen nog steeds werken. Voorbeelden hiervan zijn:
- Tot dag Ik weet dag> ik vind mijn anderen vinden> re schoen
- De man I love man> is heel il li heel> ter aten
- Kwatrijn: Vier regels van een strofe of gedicht.
- Sextet: Zes regels van een strofe of gedicht.
- Octave: Acht regels van een strofe of gedicht.
- Rijmend couplet: Twee opeenvolgende lijnen die moeten rijmen.
- Iambic: Een "jambe" is een variant van de ritmische eenheid genaamd een voet. Het heeft een onbeklemtoonde lettergreep gevolgd door een beklemtoonde lettergreep. Voorbeelden van woorden die vanzelf volgen dit patroon zijn:
- 3Gebruik jambische pentameter constant gedurende elke lijn. Zoals besproken in de bovenstaande definities, dit wijst elke andere lettergreep en wordt soms voorgesteld als da-DUM, da-DUM. Aangezien er tien lettergrepen per regel, zal vijf altijd worden benadrukt. De openingszin van Shakespeare's Sonnet 18 is een perfect voorbeeld (de beklemtoonde lettergrepen zijn onderstreept in blauw):
- Wees niet bang om de woordvolgorde te veranderen om beter aan het ritme. Bijvoorbeeld: "Als ik kijk naar ik> mijn zelf in het zelf> mir ror" niet helemaal werken, omdat de natuurlijke nadruk op het woord "spiegel" is in de eerste lettergreep (mir ror), niet de tweede. Om dit, zou je de lijn te veranderen naar "Wanneer in de mir in> ror ik mijn zelf ik> doe zie, is het misschien niet zo modern een gevoel, maar hey, dat is een sonnet voor u.
- 4Gebruik methoden om u te helpen. Bij het schrijven van een sonnet, zijn er een aantal technieken die je kunt gebruiken om uw planning en:
- Op een stuk papier een rechte lijn trekken. Verdeel het in vijf zelfs porties. Elk van deze gedeelten kan vervolgens worden gevuld met een beklemtoonde, een onbeklemtoonde lettergreep tot u het einde van de lijn te bereiken. Je vindt dit geeft je 10 lettergrepen in jambische pentameter. Herhaal dit proces voor elke regel van het sonnet tot een consistente ritme te creëren.
- Wanneer je probeert om een woord of concept dat de lettergrepen verstoort gebruiken, gebruik dan een thesaurus om een woord dat beter zal werken vinden.
- Lezen.
- 5Blijf schrijven en flexibel blijven in je pogingen. Het zal waarschijnlijk neemt u een paar wissels om gelukkig te zijn met uw sonnet, maar raak niet ontmoedigd. Deze stijl van schrijven is strak, nauwkeurig en zeer expressief met weinig woorden, en met de praktijk, dit heeft de neiging om een heel leuk worden voor de dichter. Houd de thesaurus door uw kant en je komt wel goed. En je hoeft niet te voelen dat het noodzakelijk is om te blijven binnen de strikte patronen van de meest voorkomende sonnet stijlen, is een vloeibare vorm van kunst, dus voel je vrij om het rijmschema of de vorm van een sonnet om uw visie passen veranderen. (Bijvoorbeeld, "Sonnet 145 'was in tetrameter.) Het is altijd het voorrecht van de dingen te duwen naar nieuwe grenzen.
- Lees sonnetten andere dichters 'voor voorbeelden en inspiratie. Veel dichters hebben geschreven in deze stijl, zoals Shakespeare, Elizabeth Barret Browning, William Wordsworth, John Milton, PB Shelley, Dante Gabriel Rossetti, Edna St. Vincent Millay, Pablo Neruda, en meer. Veel van de sonnetten zal online beschikbaar zijn voor u om te lezen op het scherm.
Sonnet van Shakespeare
- 1Begrijp de rijmschema. De Shakespeariaanse stijl is drie kwatrijnen gevolgd door een couplet: ABAB CDCD EFEF GG. (In De kunst van Shakespeare's sonnetten, Helen Vendler beschrijft het als Q1, Q2, Q3, en C.) Elke letter (A of B, bijvoorbeeld) staat voor het beëindigen van het geluid van de lijn.
- ABAB betekent dat de eerste regel en de derde regel rijm (A met A), net als de tweede en de vierde (B met B).
- CDCD en EFEF CDCD> volgens dezelfde structuur als ABAB maar met twee nieuwe woorduitgangen, als A en B eindigen op "-op" en "ey" klinkt, kan bijvoorbeeld C en D eindigen op "-o" en " -ons, "terwijl E en F zouden kunnen gebruiken"-en "en" off "om eventuele overlap te voorkomen.
- GG betekent dat de laatste twee regels van het sonnet rijm - opnieuw, met behulp van een nieuw woord ending (ex. "-ar"). Extra aandacht moet worden besteed aan het couplet op het einde, die meestal een zeer sterke rijm om een gevoel van afsluiting zorgen. (Daarom wordt soms een "heroïsche couplet.")
- Laten we gebruik Sonnet 18, Zal ik Vergelijk U om een zomerse dag, als voorbeeld:
- 2Maak het argument. Het schrijven van lijnen die voldoen aan het sonnet rijmschema is niet genoeg: voor een echte sonnet, bedenk dan dat elke kwatrijn staat doorgaans voor een andere fase in de ontwikkeling van een idee (of argumenten), terwijl het couplet vat de essentiële uitgangspunt van het gedicht. Met andere woorden, moet een sonnet "opbouwen" door de presentatie van een argument dat wordt opgelost door het einde. In een sonnet van Shakespeare, de afbraak is meestal als volgt:
- Kwatrijn 1: Druk het hoofdthema en de belangrijkste metafoor.
- Kwatrijn 2: Vouw beide; zijn fantasierijk, een voorbeeld geven misschien.
- Kwatrijn 3: Voeg een draai of een conflict (peripetie), die kan beginnen met een woord als "maar", dit is vaak in de negende lijn. (Zie hierboven: "Maar uw e ter uwer> nal som me r zal summe> niet vervagen...")
- : Los het thema en laat de lezer met een nieuwe manier van kijken naar dingen, of een 'ontdekking'.
Petrarchan sonnet
- 1Begrijp de rijmschema. De Petrarchan sonnet bestaat uit twee kwatrijnen (of een octaaf) en een afsluiting kleine groep van zes regels (het sextet). De rijm patroon is meestal: ABBA ABBA CDE CDE.
- ABAB betekent dat de eerste regel en de derde regel rijm (A met A), net als de tweede en de vierde (B met B). Deze vier-lijn patroon herhaalt twee keer, met dezelfde afloop klinkt elke keer. Als A en B eindigen op "-ten" en "-ey" klinkt in het eerste kwatrijn, bijvoorbeeld, moeten ze hetzelfde doen in het tweede.
- CDE betekent dat deze drie lijnen allemaal eindigen in geluiden die anders niet alleen van elkaar zijn, maar ook van de eindes u gebruikt in de AB lijnen (ex. "-oh ','-ons," en "-en"). Deze drie-lijn patroon herhaalt twee keer, met dezelfde afloop klinkt elke keer.
- Merk op dat het sextet is enigszins flexibel en kan ook worden gestructureerd CDC CDC CDC of DEE, bijvoorbeeld.
- 2Maak het argument. Het is niet genoeg om het rijmschema te volgen, als een ware sonnet gebruikt haar structuur om een idee te ontwikkelen (of argumenten). Net als een plot lijn, dient deze structurele ontwikkeling "opbouwen" door de presentatie van een argument dat wordt opgelost door het einde. In een Petrarchan sonnet, de afbraak is meestal als volgt:
- Kwatrijn 1: Druk het hoofdthema, meestal een probleem
- Kwatrijn 2: Breidt op het thema.
- Sextet 1 en 2: Reactie op het thema en / of lossen, het creëren van een merkbare verandering in toon.
Tips
- Probeer het lezen van elke andere lettergreep harder en harder, dit maakt het veel gemakkelijker om de jambische pentameter volgen.
- Probeer het lezen van sonnetten te kunnen om ze te schrijven, efficiënt.
- Altijd gebruik maken van je gevoelens en kennis als je schrijft een gedicht, in het bijzonder een Sonnet.