Je hebt een idee voor een spel, misschien wel een briljant idee. Je wilt het uitbreiden naar een komische of dramatische verhaallijn, maar hoe? Talent is een gave, je hebt het of je hebt het niet. Maar wat volgt is een techniek, en dat moet genoeg zijn om je slag te zijn.
Stappen
- 1Focus uw begrip. Je moet een centrum om je verhaal, of het nu een dame in nood die redding of een bad guy die moet worden overwonnen heeft. Zodra u de belangrijkste idee, kunt u de andere elementen te ontwikkelen.
- 2Maak een logische reeks van gebeurtenissen. Begin met een paragraaf beschrijft wat er gebeurt. Identificeer de hoofdpersoon, beschrijven wat hij of zij moet doen, maak een paar obstakels en manieren om ze te overwinnen, beslissen over een resolutie.
- Maak je geen zorgen als er een generieke gevoel aan uw perceel op dit punt. Beschouw deze volgorde: man ontmoet vrouw, ze worden verliefd, ze moeite hebben om de krachten tegen hen te overwinnen; man sterft nobel. Is dit "King Kong" of "Romeo en Julia"? Het antwoord voor beide: ja. Hoe je omgaat met de informatie is aan u.
- 3Kies een structuur. Op dit punt, alles wat je hoeft te doen is open jezelf om mogelijkheden en zien waar ze je mee. Het kan een one-act duurzame twintig minuten, of een twee uur durende epos.
- 4Schrijf een eerste ontwerp. U hoeft geen namen van personages nodig op dit punt, maar je moet personages iets te zeggen te geven. Laat de dialoog stroom op basis van wat motiveert de personages.
- In Edward Albee's 'Who's Afraid of Virginia Woolf?', Martha, de vrouwelijke hoofdrol, keert terug naar huis van een feestje, kijkt rond het huis, en zegt: "Jezus H. Christus!" Dat was een vrij verrassende eerste lijn voor 1962, maar het kreeg belangstelling van het publiek.
- 5Uitgegroeid tot een meedogenloze editor. Zelfs de meest briljante schrijvers moeten bewerken, en dat is vaak een brutale proces van rippen uit woorden of zelfs hele toespraken, het veranderen van de volgorde van de gebeurtenissen, dumping tekens die niet werken. Je moet moed hebben om alleen de beste onderdelen van je spel te identificeren en te houden.
- 6Werven reactie. Het vinden van iemand die een geïnformeerde, eerlijk advies zal geven is niet gemakkelijk, maar kan enorm nuttig zijn. Probeer te schrijven respons groepen, hetzij online of waar je woont lokaliseren. Een betekenis van "herziening" wordt gekeken naar de door een ander paar ogen.
- 7Kijk nog eens. Met de feedback die je hebt gekregen in het achterhoofd, herlees het spel. Kijk goed en wijzigingen aanbrengen in de consistentie, de karakterisering verbeteren, en verwijder alle fouten.
- 8Beginnen met de verkoop. Of je het manuscript sturen naar een agent, een uitgever, of proberen om een lokale schouwburg krijgen om het te produceren, de marketing is aan jou. Geloof in het spel de moeite waard en geef niet op.
Tips
- Laat de spelen in een geheime plek proberen om het opvallend dat je een schrijver te maken!
- Lees het script hardop aan een klein publiek. Toneelstukken zijn gebaseerd op woorden, en die macht of het gebrek daaraan wordt al snel duidelijk wanneer gesproken.
- Zorg ervoor dat je altijd houden gaan als tijdens het aantrekken van de show die u vergeet een lijn make it up! Soms is het zelfs beter dan de oorspronkelijke lijn!
- De meeste toneelstukken zijn ingesteld op specifieke tijden en plaatsen, dus wees consequent. Een teken in de jaren 1930 kon een telefoontje of stuur een telegraaf, maar kon niet televisie kijken.
- Controleer de bronnen aan het eind van dit artikel voor de juiste weergave-indeling en volg gevestigde richtlijnen.
Waarschuwingen
- De theatrale wereld zit vol ideeën, maar neem zorg uw behandeling van een verhaal is origineel. Stelen van iemand anders zijn verhaal is niet alleen moreel failliet, en je zult vrijwel zeker worden gevangen.
- Bescherm uw werk. Zorg ervoor titelpagina van het stuk omvat uw naam en het jaar waarin u het spel, voorafgegaan door het symbool copyright schreef: ©.
- Afwijzing enorm opwegen tegen aanvaarding, maar wees niet ontmoedigd. Als je uitgeput van een spel wordt genegeerd, schrijft een ander.