Wkonl

Hoe maak je een verhaal te plotten

Heb een basisidee voor een verhaal, maar weet niet wat nu te doen? Er zijn veel artikelen te vertellen hoe je schrijven als je eenmaal een plot, of hoe u uw perceel uit te breiden als je eenmaal hebt het skelet. Maar wat doe je als je niets maar het idee? Dit artikel helpt u plot uit een verhaal van begin tot eind, of het nu een prentenboek voor kinderen of een zeven-delige epische serie.

Stappen

Hoe maak je een verhaal te plotten. Maak van uw idee in een idee voor een verhaal.
Hoe maak je een verhaal te plotten. Maak van uw idee in een idee voor een verhaal.
  1. 1
    Krijg een idee. Als u nog een ergens op de loer, geweldig! Zo niet, brainstormen of mind map, of een van de vele andere gedachte-genererende oefeningen die kunnen worden gevonden op het web. U hoeft niet om het een verhaal te maken gewoon nog niet, maar je hebt een vaag idee. Het kan beginnen met iets: een zin, een gezicht, een personage of een situatie, net zo lang als het is spannend en inspirerend om je.
  2. 2
    Maak van uw idee in een idee voor een verhaal. Dit is de high-level boog van het verhaal. Als je bekend bent met de Snowflake methode, of andere top-down productiemethoden idee bent, dan zult u vertrouwd zijn met deze stap. Dus, hoe maak je een vage notie van een meisje met donkere ogen veranderen in een verhaal idee? Eerst begrijpen dat verhalen gaan over twee dingen: personages en conflicten. Zeker, er zijn andere dingen daar, zoals thema en setting en POV en wat al niet, maar in het hart van elk verhaal, er zijn personages met een conflict. Dus laten we onze donkere-eyed meisje. Nu beginnen we onszelf vragen te stellen, met als doel het creëren van een karakter met een conflict. Wie is zij? Wat wil ze? Wat staat in de weg van haar krijgen van het? Zodra u een karakter met een soort van conflict, heb je een verhaal idee. Schrijf dat idee af.
  3. 3
    Zet uw idee in een verhaal plot. Nu, hier komt het moeilijkste deel. Je hebt een high-level idee voor een verhaal, maar hoe doe je zet dat in een complot? Je zou natuurlijk gewoon beginnen schrijven en zien waar het neemt je mee, maar als je geen zin om dat te doen gevoeld, is het twijfelachtig dat je zou lezen van dit artikel in de eerste plaats. U wilt dat uw perceel. Dus hier is wat je doet: je komt met het beëindigen van de eerste.
  4. 4
    Ja, dat klopt, het einde. Heeft onze donker-eyed meisje krijgt haar man? Of heeft ze verliezen aan de rijke chick? Kom met je eindigt eerste, en als dat niet een paar plot punten vonk in en van zichzelf, lees dan verder op.
  5. 5
    Denk na over je personages. Nu heb je een conflict, je hebt tekens, je hebt een begin situatie en een einde situatie. Als u nog steeds hulp bij het vinden van een plot nodig hebt, dan wat je nu moet doen is nadenken over je personages. Vlees ze uit. Geef ze vrienden, families, banen, geschiedenissen, levensveranderende ervaringen, behoeften en verlangens.
  6. 6
    Bouwen plot punten. Nu dat je je personages en het einde van uw verhaal, wat je doet om plot punten op te bouwen is eigenlijk spelen The Sims. Je neemt je personages, zet ze in hun wereld, en kijk hoe ze met elkaar omgaan. Zorg ervoor om aantekeningen te maken. Misschien is een van hen krijgt die grote promotie. Misschien dat onze donkere-eyed meisje concurreert in een zwemwedstrijd met de rijke snotaap. Misschien haar beste vriendin ontdekt dat ze nooit heeft gegeven op die verpletteren. Kom gewoon met ideeën voor wat ze konden doen om hun wereld te beïnvloeden, en wat hun wereld zou kunnen doen om hen te beïnvloeden.
  7. 7
    Passen bij uw plot punten in een verhaallijn. Hier komt het leuke gedeelte. Nu, enige kennis van verhaalstructuur komt hier goed van pas. Voor onze doeleinden, Freytag's analyse is waarschijnlijk het meest nuttig. Verhalen hebben vijf onderdelen:
    • Expositie - normale leven van het karakter, tot op het punt van het "aanzetten incident" die hen duwt in conflict.
    • Rising Actie - de conflicten, worstelingen en valkuilen die het karakter geconfronteerd terwijl het proberen om hun doelen te bereiken. In drie act structuur, het tweede bedrijf, en meestal de meatiest deel van het verhaal.
    • Climax - het belangrijkste onderdeel! Het punt waarop alles lijkt mogelijk of onmogelijk is, en het karakter moet beslissen of te gaan voor de overwinning of neem een ​​sierlijke mislukking. Het keerpunt van het verhaal waar het conflict komt tot een hoogtepunt.
    • Falling Actie - hoe de dingen zich ontvouwen na de climax, de held wint of verliest, alle losse eindjes zijn vastgebonden, wat leidt tot...
    • Ontknoping - een nieuw evenwicht, het normale leven weer, maar dan anders (of misschien niet zo verschillend) van het "normale leven" van expositie van het personage.
  8. 8
    Plaats deze potentiële plot punten je kwam met ergens op de boog, ofwel achteruit of vooruit werken. Uw ending valt waarschijnlijk in de Falling actie of Denouement stadium, maar als je goed bent (of geluk) kunt u zijn gekomen met de Climax plaats. Als u niet beschikt over de Climax zelf, denk aan de gewenste resolutie, en denk aan het geval dat nodig is om het te maken zou zijn. Alle dingen in de aanloop naar die gebeurtenis vanaf het begin worden Rising Actie. Alle dingen die voortvloeien uit die gebeurtenis zijn Falling Actie. En alle dingen die niet passen in een van deze twee categorieën mag niet worden gebruikt in uw verhaal, tenzij het op een side plot.
  9. 9
    Wijzigen rond of herontwikkelen uw perceel, als dat nodig is. Nu moet u beschikken over een werkbare plot. Het is misschien niet ingewikkeld is, kan het niet mooi te zijn, maar je genoeg om te gaan werken met hebben. Zodra u beslissen welke scenes best illustreren de keten van gebeurtenissen die leidden tot de Climax, kan u besluit dat u wilt ze rond te veranderen, of zelfs de Climax veranderen. Dit is oke. Schrijven is een creatief proces, en zulke dingen zijn nooit netjes gesneden en gedroogd!

Monster fragmenten


Tips

  • Vergeet niet, is een perceel gevormd uit motivaties van je personage. Leg veel nadruk op het creëren van je personage voordat u van plan op te zetten in elke grote gebeurtenis in je verhaal. Als je de persoonlijkheid van je personage niet hebben ontwikkeld, hoe bent u verondersteld te weten hoe ze zullen reageren op bepaalde gebeurtenissen in je verhaal?
  • Als je het schrijven van het soort verhaal dat een slechterik nodig heeft, geef ze een motivatie. Als u gedacht van deze, zal het gemakkelijker zijn om te komen met een plot.
  • Krijg een evenwicht met de emoties in het verhaal. Als je het schrijven van een tragedie, onder meer wat humor erin. Als je het schrijven van een verhaal met een perfect gelukkig einde zijn een beetje tragedie ergens.
  • Zet jezelf in de schoenen van personages, wat zouden ze zeggen? Wat zouden ze doen of hoe zouden ze reageren? In plaats van het beantwoorden alsof het je (omdat die zich niet vertaalt in een zeer overtuigende karakter) antwoord van karakter. Ook bij het plotten, zorg ervoor dat je tempo jezelf want als je alleen maar dramatische gebeurtenis na de dramatische gebeurtenis het saai en repetitief wordt, u wilt dat de lezer verrast worden. Bij het toevoegen van emotie, moet u een scala aan emoties te tonen, omdat als mensen onze emoties zijn zoals achtbanen en we niet het gevoel hetzelfde voor jaar na jaar, doen we? We voelen ons gelukkig en soms boos op anderen, dus je moet je personages menselijkheid te beschouwen.