De wereld van de film is zeer, zeer concurrerend. U kunt de beste film idee van alle tijden hebben, maar als je script is niet goed geformatteerd, is er een grote kans dat het nooit zal zelfs om te lezen. Volg deze stappen om uw kansen op het zien van uw schrijven op het grote scherm te maximaliseren.
Stappen
Aan de slag
- 1Begrijpen wat een script is. Het script of scenario, schetst alle elementen (audio, visueel, gedrag en dialoog) die nodig zijn om een verhaal te vertellen door middel van films of tv.
- Een script is bijna nooit het werk van een enkele persoon. In plaats daarvan zal het gaan door de herzieningen en herschrijft, en uiteindelijk zal door de producenten, regisseurs en acteurs worden geïnterpreteerd.
- Films en tv zijn visuele media. Dit betekent dat je nodig hebt om je script te schrijven op een manier die de visuele en auditieve aspecten van het verhaal omvat. Richten op het schrijven afbeeldingen en geluiden.
- 2Lees de scripts van een aantal van uw favoriete films. Zoek filmscripts online en beslissen wat je wilt (en niet leuk) over hen. Krijg een indruk van hoe de actie is afgebeeld, wordt de dialoog geschreven, en karakters zijn ontwikkeld.
- 3Invulling van uw concept. Ervan uitgaande dat je al een idee dat u wilt schrijven, schetsen alle benodigde plot gegevens, relaties, en persoonlijkheidskenmerken die uw verhaal zal begeleiden. Welke elementen zijn het meest integraal onderdeel van uw concept? Hoe krijg je personages communiceren en waarom? Wat is uw grotere punt? Zijn er plot gaten? Schrijf notities aanpakken van deze punten in een formaat dat u nodig achten.
Het schrijven van het script
- 1Schets uw verhaal. Begin met een basis stroom van je verhaal. Focus op het conflict van het verhaal; conflict drijft drama.
- Houd lengte in gedachten. Toen in script-formaat, elke pagina is ongeveer een minuut van het scherm de tijd. De gemiddelde lengte van een twee uur durende script is 120 pagina's. Drama moet rond de 2 uur merk, moet komedies korter, ongeveer een en een half uur.
- Ook in gedachten houden dat, tenzij de schrijver reeds bekend is, heeft connecties, of is extreem bankabel, een lange scenario is niet een realistische kans op het krijgen opgepikt hebben. Als het verhaal dat je moet vertellen niet kunnen worden samengevat in minder dan twee uur van het scherm de tijd, zou je beter af om te zetten in een roman zijn.
- 2Schrijf je verhaal in drie bedrijven. De pijlers van een scenario zijn de drie wetten. Elke handeling kan zelfstandig opereren, en toen samen zorgen voor de volledige boog van een verhaal.
- Act One: Dit is de set-up voor het verhaal. Introduceer de wereld en de personages. De toon van het verhaal (komedie, actie, romantiek, enz.). Introduceer uw hoofdpersoon, en beginnen met het verkennen van het conflict dat het verhaal zal rijden. Zodra de hoofdpersoon wordt ingesteld naar het doel, dan Act Two begint. Voor drama, Act One is meestal 30 pagina's. Voor komedies, 24 pagina's.
- Act Two: Deze daad is het belangrijkste deel van het verhaal. De hoofdpersoon zal tegenkomen obstakels op de weg naar de oplossing van het conflict. Subplots worden meestal ingevoerd in het tweede bedrijf. Gedurende het tweede bedrijf, moet de hoofdpersoon worden tekenen van verandering. Voor drama, Act Two is meestal 60 pagina's. Voor komedies, 48 pagina's.
- Act Three: In het derde bedrijf, het verhaal zijn resolutie bereikt. De derde wet bevat de wending van het verhaal, en eindigt met de laatste confrontatie van de doelstelling. Omdat het verhaal is al in de tweede akte is vastgesteld, het derde bedrijf is veel sneller tempo en gecondenseerd. Voor drama, Act Three is meestal 30 pagina's. Voor komedies, 24 pagina's.
- 3Toevoegen sequenties. Sequenties zijn delen van het verhaal die enigszins onafhankelijk van de belangrijkste conflict te bedienen. Zij hebben een begin, midden en einde. Een typische volgorde zal ongeveer 10 tot 15 bladzijden. Een opeenvolging neiging zich te richten op een specifiek karakter.
- Sequenties werken met een aparte spanning van het hoofdverhaal, en vaak van invloed op hoe het hoofdverhaal zal spelen uit.
- 4Beginnen met het schrijven scènes. Scènes zijn de gebeurtenissen van de film. Ze vinden plaats in specifieke locaties en altijd dienen om verhaal vooruit te rijden. Als een scène niet doen, dan moet worden gesneden uit het script. Scènes die geen doel dienen zal steken in het achterhoofd het publiek als gebreken, en zal het verhaal sleuren.
- 5Beginnen schrijven dialoog. Zodra u scènes, heb je personages interactie. Dialoog kan een van de moeilijkste dingen om te schrijven. Elk karakter heeft zijn eigen specifieke, geloofwaardige stem te hebben.
- Realistische dialoog is niet per se een goede dialoog. Dialoog moet gericht zijn op vooruit het verhaal en de ontwikkeling van personages. U moet zich geen zorgen over pogingen om de werkelijkheid vast te leggen met de dialoog, want in werkelijkheid gesprekken zijn vaak saai en levenloos.
- Lees je dialoog hardop. Klinkt het tot staan brengen, stereotype, of over-the-top? Doe al je personages praten op dezelfde manier?
- 6Snijd de dood gewicht weg. Nu dat al uw ideeën zijn op papier, op zoek naar zwakke schakels, afleiding, of iets dat sleept. Heeft het verhaal ooit zijspoor? Zijn er onnodige details of herhalingen? Geef je je publiek genoeg krediet? Als het over-legt of niet uw verhaal naar voren te verplaatsen, knippen.
- 7Toon uw voltooide werk aan een paar vrienden. Kies mensen met verschillende smaken en achtergronden om een verscheidenheid van meningen te krijgen. Vergeet niet te vragen voor de koude, harde waarheid, je opbouwende kritiek, geen vleierij of leugens willen.
- 8Herzie uw werk zo vaak als nodig is. Dit kan pijnlijk zijn op het eerste, maar als alles is gezegd en gedaan, zult u blij zijn dat je de tijd om uw visie goed over te brengen duurde.
Formatteren van het script
- 1Stel je paginaformaat. Scenario's zijn geschreven op 8 ½ "x 11" papier, meestal 3-geperforeerd. Boven-en ondermarge worden ingesteld tussen 0,5 "en 1". De linkermarge wordt ingesteld op 1,2 "-1,6" en de rechtermarge wordt ingesteld tussen 0,5 "en 1".
- Paginanummers gaan in de rechterbovenhoek. De titelpagina wordt niet genummerd.
- 2Stel je lettertype. Scenario's zijn geschreven in Courier 12 punts lettertype. Dit is vooral als gevolg van de timing. Een script pagina in Courier 12 is ongeveer een minuut van het scherm de tijd.
- 3Formatteert je script elementen. Er zijn verschillende delen van het script dat specifieke opmaak vereist, zodat ze voldoen aan industrienormen:
- Scène rubriek: Dit wordt ook wel een "slugline." Het zet de toon voor de lezer met een beschrijving van de locatie. De rubriek scène is geschreven in hoofdletters. Eerste, duiden of het een binnen-of buitenkant scene door het schrijven van "INT." of "EXT." Volg dan dat met de locatie, dan is het tijdstip van de dag. Uiteindelijk nooit een pagina met een scène post, duw het naar beneden naar de volgende pagina.
- Actie: Dit is de beschrijvende tekst van het scenario. Schrijf in de tegenwoordige tijd en een actieve stem. Houd de alinea's kort aan de aandacht van de lezer vast te houden. Een goede paragraaf grootte is 3-5 lijnen.
- Karakter naam: Voordat dialoog begint, wordt het personage spreken in hoofdletters getypt en ingesprongen 3,5 "van de linkermarge De naam kan ofwel werkelijke naam van het personage, een omschrijving als het personage niet in de film wordt genoemd, of per beroep.. Als het teken spreekt buiten het scherm, daarna "(OS)" wordt naast de naam personage geschreven. Als het teken wordt vertellen, "(VO)" voor de voice-over wordt naast de naam geschreven.
- Dialogue: Als een teken is gesproken, wordt de dialoog ingesprongen 2.5 "vanaf de linkermarge, en tussen 2-2.5" van rechts. De dialoog gaat direct onder de naam van het personage.
Tips
- Kijk omhoog boeken op het scherm-schrijven bij uw lokale bibliotheek. Veel voormalige filmmakers hebben boeken geschreven om mensen te helpen in uw situatie.
- Deelnemen aan het schrijven van scenario forums. U kunt tips en handel ideeën leren met collega-schrijvers, en je zou zelfs nog wat contacten en interesse in je werk.
- Neem creatief schrijven cursussen. Screen-schrijven is net zo moeilijk en tijdrovend als andere vormen van schrijven en zal nog moeilijker als had weinig schrijven van de praktijk op school te zijn.
- Je haak (dwz concept of belangrijkste bezienswaardigheid) moet worden voorgelegd binnen de eerste tien pagina's. De eerste tien pagina's zijn wat krijgt de producent om verder te lezen!
- Proberen om het verhaal te ontwikkelen, zodat het vordert natuurlijk. Veel first-time scenaristen het gevoel dat elke seconde spannender dan de laatste moeten zijn, anderen plotseling springen tussen spanning en geen spanning helemaal. Zorg ervoor dat uw plot ontwikkelt zich geleidelijk, zodat de spanning opbouwt naar een climax.
- Overwegen om een formele opleiding in het scherm voor het schrijven. De beste Amerikaanse college voor dit doel is de University of Southern California. Columbia University, UCLA, SF State, NYU, UT-Austin, en de Universiteit van Iowa zijn ook goede keuzes.
- Overweeg de aanschaf van schrijf-software. Verschillende programma's beschikbaar die u zal begeleiden doorheen de opmaak of zelfs een reeds geschreven script te zetten in de juiste lay-out.
Waarschuwingen
- Laat u inspireren door het werk van anderen, maar nooit direct gebruik maken van andermans ideeën in uw schrijven. Dit is illegaal en moreel verwerpelijk.
- Niet gewoon hand je script aan iedereen; ideeën zijn gemakkelijk gestolen. Een goede manier om dit, of op zijn minst document dat u het script schreef, te voorkomen is het voltooide script registreren bij de. De WGA is een vakbond die alle werkende schrijvers en hun website staat vol met informatie met betrekking tot het ambacht van scenarioschrijven.
Dingen die je nodig hebt
- Tekstverwerker
- Authoring-software (optioneel)