Wkonl

Hoe u grafieken punten op de coördinatenvlak

Dit zal je leren hoe je grafiek wijst op een coördinatenvlak (x, y-formaat) evenals hoe om formules te lezen en wijzigen van uw grafiek te passen.

Stappen

Hoe u grafieken punten op de coördinatenvlak. Vind de eerste coördinaat in een geordend paar op de x-as.
Hoe u grafieken punten op de coördinatenvlak. Vind de eerste coördinaat in een geordend paar op de x-as.

Voor enkele punten

  1. 1
    Vind de eerste coördinaat in een geordend paar op de x-as.
    • De X-as gaat links en rechts, de tweede coördinaat op de Y-as.
    • De Y-as omhoog en omlaag gaat.
    • Positieve aantallen worden of rechts (afhankelijk van de as). Negatieve getallen ga links of beneden.
  2. 2
    Bepaal het kwadrant het punt in.
    • Vergeet niet dat een grafiek heeft vier kwadranten (meestal aangeduid in Romeinse cijfers). Kwadrant I wordt (+, +), kwadrant I boven en links van de Y-as. Kwadrant IV wordt (+, -), kwadrant IV onder de X-as en rechts van de Y-as. (5,4) is in kwadrant I. (-5,4) is in kwadrant II. (-5, -4) Is in kwadrant III. (5, -4) is in kwadrant IV.
  3. 3
    Markeer het punt.

Voor grafieken van lijnen, cirkels, parabolen, etc.

  1. 1
    Bepaal het formulier uw grafiek zal nemen. Wordt het een lijn, parabool, cirkel, etc.
    • Deze sectie zal je niet leren hoe je een lijn, parabool te tekenen, etc. Je moet leren dat in de klas. Dit zal u helpen om uw grafiek wijzigen om de situatie te passen. Als je doet deze grafieken voor de eerste keer, grafiek ze met behulp van een reeks van punten.
    • Uw docent zal niet geïnteresseerd zijn in je plotten precieze punten van dit soort grafieken. Je leraar zal geïnteresseerd in de vraag of je weet hoe te vinden (en te identificeren) deze punten. Uw docent zal op zoek naar een grafiek van de juiste vorm, kwadrant (s), oriëntatie, helling, en dat de belangrijke punten worden genoteerd.
  2. 2
    Bepaal welke punten je gaat onder in de grafiek. Complexe grafieken vereisen meer punten.
    • Tenzij je alleen de grafiek van een punt, zal je minstens twee punten nodig. Een lijn vereist twee punten. Een cirkel vereist twee punten als men het centrum, drie als het centrum niet is inbegrepen (tenzij je instructeur heeft opgenomen het middelpunt van de cirkel in het probleem, gebruik maken van drie). Een parabool vereist drie punten, namelijk de absolute minimum of maximum, de andere twee punten moeten tegenpolen zijn. Een hyperbool vereist zes punten, drie aan elke as.
  3. 3
    Begrijpen hoe het wijzigen van de vergelijking verandert de grafiek.
    • Het wijzigen van de X variabele beweegt de vergelijking naar links of rechts.
      Draaien Negatieve (vermenigvuldigen met -1) klapt het over, maar als het een lijn, zal het veranderen van omhoog gaat naar beneden of naar beneden naar boven.
    • Beschouw de vergelijking y = x ^ 2, een parabool met zijn basis in (0,0).
      y = (x-2) ^ 2 is dezelfde parabool, behalve dat is getekend twee plaatsen aan de rechterkant van de oorsprong, de basis is nu op (2,0).
      y =-x ^ 2 (het negatieve wordt toegepast nadat de exponent ^ 2) is een omgekeerde y = x ^ 2; zijn basis is (0,0).
      y = 5x ^ 2 nog een parabool, maar groter wordt nog sneller, waardoor het een dunner uiterlijk.

Tips

  • Als u het maken van deze, zult u de meeste kans hebben om ze te lezen. Een goede manier om te onthouden om te gaan langs x-as de eerste en de tweede de y, is te doen alsof je een huis bouwt, en je moet de fundering (langs de x-as) vuist te bouwen voordat je kunt opbouwen. Dit is hetzelfde andersom, als je naar beneden gaan, doe alsof je het maken van de kelder. Je hebt nog steeds een stichting nodig, en om te beginnen aan de top.
  • Een goede manier van herinneren welke as is, die is voor te stellen de verticale as met een kleine schuine lijn op, waardoor het lijkt alsof een "y".
  • Assen zijn in principe horizontaal en negatief getal lijnen, zowel met elkaar kruisen in de oorsprong (de oorsprong op een coördinatenvlak nul is, of waar beide assen elkaar kruisen). Alles "afkomstig" van de oorsprong.