Wkonl

Hoe maak je een kort verhaal te schrijven

Voor een schrijver, het korte verhaal is het perfecte medium verhaal. Tijdens het schrijven van een roman kan een enorme opgave zijn, kan gewoon iedereen ambacht en, belangrijker nog, afwerking, een kort verhaal. Dat betekent niet dat de korte verhalen zijn makkelijk te schrijven, of dat ze niet als artistiek en waardevol als romans. Met oefening, geduld, en een passie voor schrijven, kunnen ze net zo ontroerend en onvergetelijk als hun veel langere neven. We geven u een aantal ideeën over hoe om het te laten gebeuren, of u helpen om door creatief slop. Lees verder!

Stappen

Hoe maak je een kort verhaal te schrijven. Verzamelen ideeën voor je verhaal.
Hoe maak je een kort verhaal te schrijven. Verzamelen ideeën voor je verhaal.

Deel een: het schrijven van een kort verhaal

  1. 1
    Verzamelen ideeën voor je verhaal. Inspiratie kan toeslaan op elk moment, dus dragen een notitieblok met u waar u ook gaat, zodat je naar beneden verhaal ideeën kunnen schrijven als ze naar je toe komen.
    • De meeste van de tijd, zul je denk maar aan kleine stukjes informatie (een katastrofisch evenement rond die u kunt een perceel te bouwen, de naam of het uiterlijk van een personage, enz.), maar soms heb je geluk en een heel verhaal zal onthullen zich aan u in een paar minuten.
    • Als je problemen hebt met het vinden van inspiratie, of als u nodig hebt om een verhaal te schrijven in een haast (voor een klasse, bijvoorbeeld), leren hoe om te brainstormen of als u niet kunt komen met alle ideeën die je zou kunnen hebben om te kijken naar familie en vrienden voor inspiratie.
    • Ervaring helpt meestal om goede percelen te bouwen. Veel van Isaac Asimov's mysteries kwam uit ervaring van bepaalde incidenten.
  2. 2
    Begin met basisprincipes van een kort verhaal. Nadat je een idee hebt gekozen, moet u de basisprincipes van een kort verhaal herinneren voor het schrijven een. Stappen om een ​​goede korte verhaal zijn:
    • Inleiding: introduceert personages, het instellen, de tijd, het weer, etc.
    • Initiëren actie: de punt van een verhaal dat de stijgende actie begint.
    • Rising actie: gebeurtenissen die leidden tot de climax of keerpunt.
    • Climax: de meest intense punt of keerpunt van het verhaal.
    • Falling actie: uw verhaal begint te concluderen.
    • Resolutie: een bevredigend einde aan het verhaal waarin het centrale conflict is opgelost-of niet! Je hoeft niet om uw kort verhaal schrijven om. Als je een idee hebt voor een geweldige afsluiting, schrijf het op. Verplaatsen vooruit of achteruit vanaf uw vertrekpunt idee (het kan wel of het begin van het verhaal niet), en vragen: "Wat gebeurt er nu?" of "Wat is er gebeurd voordat dit?"
  3. 3
    Zoek inspiratie uit echte mensen. Als u problemen met het begrijpen of het vinden van attributen van een personage, draai aan je leven. U kunt eenvoudig lenen kenmerken van mensen die je kent of zelfs vreemden merk je.
    • Bijvoorbeeld, zou u merken dat iemand altijd koffie drinken, praten ze met luide, bulderende stem, zijn ze altijd te typen op de computer, enz. Al deze waarnemingen zouden samen een zeer interessant karakter. Je personage kan zelfs mengen attributen van een aantal mensen.
  4. 4
    Weet je personages. Voor een verhaal te zijn geloofwaardig, de personages moeten geloofwaardig en realistisch. Het kan een moeilijke taak zijn om echte personages die interessant en realistisch te maken. Maar hier zijn een paar strategieën om "echte mensen" om uw verhaal te bevolken maken:
    • Schrijf een lijst, met de titel met de naam van het personage, en schrijf alle attributen die je kunt bedenken, van hun positie in het orkest om hun favoriete kleur. Weet zo veel mogelijk over je personages, van wat hun centrale drijfveren zijn naar wat hun favoriete voedsel zijn. Praten ze met een accent? Hebben ze geen eigenzinnige maniertjes? Je zal niet bevatten al deze informatie in uw verhaal, maar hoe meer je weet, hoe meer je personages komen tot leven, zowel voor u als voor de lezer.
    • Zorg ervoor persoonlijkheden je personages 'zijn niet perfect. Elk personage heeft een aantal gebreken, een aantal problemen, een aantal onvolkomenheden, sommige onzekerheden hebben. Je zou kunnen veronderstellen dat de mensen niet zouden willen lezen over een personage met veel gebreken, maar dat kon niet verder van de waarheid. Batman zou niet in The Dark Knight als hij niet een borderline sociopaat!
    • Mensen kunnen betrekking hebben op personages met problemen, want dat is realistisch. Wanneer het proberen te komen met gebreken, hoeft u niet nodig hebt om je personage een aantal grote, bizarre probleem geven (hoewel je zeker kan). Voor de meeste personages, probeer te houden met de dingen die je kent over. Zo kan het karakter hebben woede kwesties, bang voor water, eenzaam zijn, afkeer van het gezelschap van andere mensen, roken te veel, enz. Al deze zou verder kunnen worden genomen in de ontwikkeling.
  5. 5
    Beperk de breedte van je verhaal. Een roman kan ontstaan ​​over miljoenen jaren en omvatten een veelheid van subplots, een verscheidenheid aan locaties, en een leger van ondersteunende karakters. De belangrijkste gebeurtenissen van een kort verhaal moet plaatsvinden in een relatief korte periode van tijd (dagen of zelfs minuten), en je zal doorgaans niet in staat zijn om effectief ontwikkelen van meer dan een perceel, twee of drie hoofdpersonen, en een instelling. Als uw verhaal heeft veel meer diepgang, het waarschijnlijk nodig heeft om een ​​novelle of roman.
  6. 6
    Beslis wie het verhaal zal vertellen. Er zijn drie belangrijke invalshoeken van waaruit een verhaal te vertellen: de eerste persoon ('ik'), de tweede persoon ("u"), en de derde persoon ('hij' of 'zij'). In een first-person verhaal, een personage in het verhaal vertelt het verhaal, in de tweede persoon van de lezer wordt gemaakt van een personage in het verhaal, en in de derde persoon, een externe verteller vertelt het verhaal. (Tweede-persoon vertelling wordt zelden gebruikt.)
    • Houd in gedachten dat first-person vertellers alleen kan vertellen wat ze weten (die zal worden beperkt tot wat ze zien uit de eerste hand of wordt verteld door anderen), terwijl de derde persoon vertellers kunt alles weten en gedachten elk personage te verkennen, of worden beperkt tot alleen dat wat kan worden waargenomen.
    • U kunt ook de mix-and-match. Bijvoorbeeld, kon u wisselen tussen een eerste-person verhaal in een hoofdstuk, en de derde persoon in een andere, of zelfs meer dan een first-person perspectief. Een uitstekend voorbeeld hiervan is het korte verhaal "Rashomon", door Akutagawa Ryunosuke. Dit werd later omgezet in een film van de zelfde naam door Akira Kurasawa.
  7. 7
    Organiseer je gedachten. Nadat u de basiselementen van je verhaal hebt voorbereid, kan het nuttig zijn om te doen uit een tijd-lijn of andere manier te helpen beslissen wat er moet gebeuren wanneer.
    • Je verhaal moet ten minste bestaan ​​uit een inleiding, het initiëren incident, stijgende actie, climax, dalende actie, en de resolutie. U kunt tekenen of schrijven een visueel met zeer eenvoudige beschrijvingen van wat er moet gebeuren in elk van deze fasen. Als dit gedaan is zal u helpen houden zich bij het schrijven van het verhaal, en je kunt eenvoudig wijzigingen om het te maken, zodat u in staat bent om een ​​constante stroom te houden als je schrijft het volledige verhaal.
  8. 8
    Beginnen met het schrijven. Afhankelijk van hoe goed je hebt geschetst uw plot en personages, kan de eigenlijke schrijfproces gewoon een van kiezen van de juiste woorden.
    • In het algemeen, echter, schrijven is lastig. Zal je waarschijnlijk niet weet wat uw personages en plot zo goed als u dacht, maar het maakt niet uit in een zin, zullen ze je vertellen wat ze nodig hebben, zelfs als je ze in een hoek te schilderen. Plus, er is altijd de tweede ontwerp!
  9. 9
    Komen swingen. De eerste pagina-sommigen zouden zeggen de eerste zin-van iedere vorm van schrijven moet de aandacht van de lezer te grijpen en laat hem / haar meer willen.
    • Een snelle start is vooral belangrijk in korte verhalen, omdat je niet veel ruimte om uw verhaal te vertellen hebben. Niet dillydally met lange introducties van de personages of oninteressant beschrijvingen van de instelling: te krijgen in de plot, en onthullen details over de personages en het instellen van stuk-voor-stuk als je verder gaat.
  10. 10
    Blijven schrijven. Je bent bijna zeker om een ​​aantal hobbels hit in de weg naar het beëindigen van uw verhaal. Je hebt om te werken via hen, dat wel. Vernietiging van een tijd om elke dag te schrijven, en maken het een doel om te voltooien, zeggen, een pagina per dag. Zelfs als je uiteindelijk weg te gooien wat je op die dag schreef, heb je al schrijven en denken over het verhaal, en dat zal houden ga je op de lange termijn.
    • Overwegen deel te nemen schriftelijk groepen of activiteiten. Een zeer goede activiteit voor schrijvers van alle soorten is "National Novel Writing Month," of NaNoWriMo. Elk jaar, van 1 november tot 30 november, je bent belast met het schrijven van een roman van minstens 50.000 woorden. Schittering en de kwaliteit van de tafel zijn-het doel is de handeling van het schrijven. Check out de verwijzing link voor meer informatie.
  11. 11
    Laat het verhaal "schrijven zelf". Als u uw verhaal te ontwikkelen, wilt u misschien uw perceel te zetten in een andere richting dan je gepland had, of wilt u misschien een teken substantieel te wijzigen of te verwijderen. Luister naar je personages als ze je vertellen om iets anders te doen, en je geen zorgen over de sloop van uw plannen helemaal als je een beter verhaal kunt maken als je gaat.

Deel twee: het bewerken van een kort verhaal

  1. 1
    Te herzien en te bewerken. Als je het verhaal klaar bent, ga terug doorheen en mechanische fouten, evenals logische en semantische fouten te corrigeren. In het algemeen, zorg ervoor dat het verhaal stromen en de personages en hun problemen worden geïntroduceerd en opgelost adequaat.
    • Als je tijd hebt, zet de voltooide verhaal neer voor een paar dagen of weken voor het bewerken. Distantiëren van het verhaal op deze manier helpt u het ziet duidelijker als je pick it back-up.
  2. 2
    Get some second opinions. Stuur uw herziene en bewerkte verhaal af aan een vertrouwde vriend of familielid voor herzieningen, bewerkingen en suggesties. Laat uw reviewers weten dat je wilt om hun echte mening van het verhaal te horen. Geef ze de tijd om het te lezen en erover nadenken, en geef ze een kopie die ze op kan schrijven.
    • Zorg ervoor dat u van mening alles wat je reviewers vertellen je-niet alleen de onderdelen die u zou willen horen. Dank je reviewers voor het lezen van uw verhaal, en maak geen ruzie met hen.
    • Nemen wat bewerkingen, revisies, en suggesties je voelt geldig zijn. Uw schrijven zal beter zijn als je goed kunt overwegen opbouwende kritiek, maar je hoeft niet naar alle adviezen die u krijgt te volgen. Sommige suggesties kan niet erg goed. Het is jouw verhaal, en je moet de laatste oproep te maken!
  3. 3
    Geef niet op. Het kan frustrerend zijn als je problemen hebt met het schrijven. U kunt opraken van stoom, boos op personages, en voel me verdrietig-of zelfs een beetje schuldig-wanneer een geliefde personage wordt vermoord.
    • Gewoon weten dat je zal, naar alle waarschijnlijkheid, twijfelen aan je eigen schrijfvaardigheid op een bepaald punt. Dit is volkomen normaal. Je voelt dat het niet de moeite waard verder te gaan, en dat je moet opgeven en uitgegroeid tot een ober in een duik cafe. Wanneer deze gedachten opkomen, kunnen ze gemakkelijk over te nemen en maak je dan en daar te stoppen.
    • Een van de moeilijkste taken als schrijver is om te leren om te squashen die gevoelens en blijven schrijven. Wanneer je begint om deze twijfelachtige gevoelens hebben, of moe of verveeld, stoppen met schrijven! Kunt u opstaan, een wandeling, een hapje, tv kijken, of iets om te ontspannen. Als u terug komt, dus doen met een frisse geest. U kunt nog steeds niet willen schrijven, maar vertel jezelf een paar goede dingen over je verhaal iets over, van de ene goede passage schreef u, om een ​​goed doordachte dialoog, om een ​​interessant karakter-en feliciteer jezelf. Je doet iets wat de meeste mensen niet kunnen doen.
    • Als iemand anders weet over uw verhaal en heeft het te lezen, kunnen ze ook een goede bron van bemoediging zijn. Vertel het maar aan jezelf dat je dit verhaal zal eindigen omdat je wilt. Het maakt niet uit of het verhaal is niet het beste ooit geschreven-er zullen anderen. Als je een doel om het af, dat is wat je gaat doen.
  4. 4
    Lezen! Niets kan u helpen te leren hoe je een goede korte verhaal beter dan het lezen van goede korte verhalen te schrijven. Let op de stijl en de manier waarop de auteur gebruikt beknoptheid in hun voordeel.
    • Het lezen van een verscheidenheid van auteurs en stijlen zal u helpen leren hoe je verschillende 'stemmen' te nemen voor elk verhaal dat je schrijft, en verbreden uw creatieve palet. Besteed aandacht aan hoe ontwikkelen de auteurs hun personages, schrijven dialoog en structureren van hun percelen. Hier zijn enkele suggesties:
    • "I, Robot", door Issac Asimov.
    • "Steps", door Jerzy Kosinski.
    • "De Gevierde het Springen Kikker van Provincie Calaveras", door Mark Twain.
    • "The Secret Life of Walter Mitty", door James Thurber.
    • "A Sound of Thunder", door Ray Bradbury.
    • "Drie vragen", door Leo Tolstoy
    • "Brokeback Mountain", door Annie Proulx
    • "Do Androids Dream of Electric Sheep ', van Philip K. Dick.
    • Opmerking: veel van deze korte verhalen zijn omgezet in succesvolle films, of zijn geworden vertrouwde culturele referenties. Bijvoorbeeld, "A Sound of Thunder", de meest re-gepubliceerde sci-fi kort verhaal van alle tijden, laat ons kennismaken met de "butterfly effect." Philip K. Dick's verhalen hebben ons Blade Runner ("Do Androids Dream of Electric Sheep"), Total Recall ("We Can Remember Het voor u Wholesale"), Minority Report ("Minority Report"), A Scanner Darkly ("A Scanner Darkly '), en vele anderen. Het is belangrijk om al deze elementen in orde zijn, zodat u een voorsprong van ideeën om mee te werken kan hebben.

Tips

  • Ontwikkel je eigen stijl. Uw unieke stem zal alleen komen door de praktijk. U kunt beginnen door het nabootsen van andere schrijvers of, als je probeert te schrijven voor een bepaald genre, kun je proberen om je gedachten af ​​te stemmen op die frequentie. Op het einde, hoewel, je moet alleen voluminously schrijven naar uw stem te ontwikkelen.
  • Korte verhalen zijn soms best eindigde met een cliffhanger. Wat er echt gebeurd met Douglas Quail (aka Quaid) aan het einde van 'We Can Remember Het voor u Wholesale "(aka Total Recall)?
  • Als je problemen hebt met het brainstormen, probeer dan het maken van een web-of tafel; maken ongeveer vijf belangrijkste zinnen voor uw korte verhaal. Het kan helpen om een ​​"vrije write" dat is om gewoon te schrijven of typen alles wat komt in je geest voor een bepaalde periode te doen, zeg tussen de 5 en 30 minuten.
  • Doe een storm hersenen voordat er iets te schrijven.
  • Verhalen hebben minstens twee tijdlijnen. Er is de volgorde waarin de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, en dan is er de volgorde waarin u ze onthullen aan uw readers.These tijdlijnen hoeven niet hetzelfde te zijn.
  • Terwijl u misschien wel eens een verhaal wil slopen, zorg ervoor dat je hebt een echt goede reden-niet gewoon een excuus-om dit te doen. Als je gewoon tijdelijk geplakt, proberen te werken doorheen. Soms zul je komen met een ander idee dat je meer opgewonden over. Misschien wilt u werken aan het nieuwe idee, maar als dit vaak gebeurt, kan het veranderen in een probleem: je zult een heleboel verhalen te beginnen, maar je zult nooit echt compleet een.
  • Is er een nummer of soort muziek dat wordt u verbonden met de emoties en gebeurtenissen die u wilt overbrengen via uw schrijven? Probeer eens wat tijdens of voordat je begint te schrijven.
  • Zorg ervoor dat je niet kon uw verhaal eerder zijn beëindigd. Elke lezer heeft een hekel aan een boek dat recht over tot het einde is, maar sleept op voor een andere paragraaf of twee.
  • Je mag niet nodig hebben of willen gaan door de brainstorm-en pre-schrijven werk; veel schrijvers deze stappen overslaan, en u kunt vinden gaan door alle stappen van het schrijfproces overbodig. Dat gezegd hebbende, iedereen moet proberen pre-schrijven op een bepaald punt, ook al is het maar een keer. Ook zonder planning vooraf, is het zeer onwaarschijnlijk dat u een goed verhaal hebben.
  • Denk goed na over alle elementen van een verhaal, bijvoorbeeld hoofdpersoon, omgeving, tijd, genre, ondersteunende personages, vijanden en conflicten, en de plot.
  • Als er iets door je hoofd, of het nu over thuis, of je hond, schrijf het op en uit te breiden. Dit werkt bijna 100% van de tijd.
  • U kunt schrijven over een gebeurtenis uit het verleden of een fantasie die je hebt. Een heel goede manier om te schrijven over een gebeurtenis in het verleden is te denken aan een gebeurtenis die zich heeft voorgedaan en verander het naar zijn misschien meer spannend, en naar uw wens. Uw hoofdpersoon kan een aanpassing van jezelf of iemand die je kent zijn. Maar wees voorzichtig, want echte mensen zijn vaak niet zo dynamisch als verhaal personages.
  • Onderzoek doen. Als je probeert om een ​​verhaal dat zich afspeelt in de jaren 1950, het onderzoek van de familie dynamiek, kleding, jargon, etc. van de periode. Als u probeert te schrijven zonder te weten de achtergrond van wat je schrijft, zal het verhaal waarschijnlijk lijken amateuristisch, en mensen die het tijdperk kent zal niet tegenhouden hun kritiek.
  • Zorg ervoor dat je niet werkt je geest te hard op een bepaald moment. Als u problemen ondervindt bij het bedenken van ideeën, gewoon iets anders doen. Kom terug naar je verhaal na een paar uur of na een goede nachtrust, en u zult versteld staan ​​van wat je dan kunt komen met!
  • Kunnen vrienden of familieleden eerlijk genoeg om u te vertellen wat ze echt denken over je verhaal niet vinden? Overweeg om bij een schrijvers 'groep, waar je tips en trucs kan leren van andere schrijvers en krijg (hopelijk) kwaliteit kritieken. Je kunt waarschijnlijk een lokale club, maar er zijn ook online groepen.
  • Ontwerp een format. Dit is niet bijzonder nodig, tenzij u te laten zien aan andere mensen. Bijvoorbeeld: Is het verhaal in het midden uitlijnen? Zijn er hoofdstukken? Heeft de fonts verschillen? Zijn er leden? Heeft u streepje aan het begin van elke paragraaf? Alle bovenstaande dingen zijn gewoon ideeën die kunnen helpen om uw schrijven te organiseren voor betere resultaten als getoond aan anderen.

Waarschuwingen

  • Raak niet ontmoedigd. Als je probeert te krijgen je verhaal gepubliceerd, zal het waarschijnlijk worden afgewezen. Afwijzing is een groot deel van het zijn een schrijver, soms is het gerechtvaardigd, maar soms is het niet. Wees trots dat je een verhaal hebt voltooid en blijven oefenen je vak als je het leuk vindt.
  • Korte verhalen zijn de hardste soort van fictie te schrijven. Je moet alles wat er gebeurt in een roman (personages te introduceren, maken conflict, personages ontwikkelen, conflicten op te lossen) binnenkant van twintig of dertig pagina's te doen. Respecteer het genre. Het is niet gemakkelijk.
  • Laat je niet lui over spelling en grammatica. Laat de lezers je weet wat je doet door de presentatie van een foutloze verhaal. Op zijn minst, voer het uit door middel van een spelling-en grammaticacontrole. Het zal niet missen "hun" en "zij zijn" fouten, maar kan het verkeerd gebruik van de vlag "zijn."
  • Ideeën kunnen niet worden auteursrechtelijk beschermd, alleen de uitdrukking van ideeën. Trouwens, er zijn maar zoveel kavels. Voel je vrij om de grote lijnen van een meesterwerk-iedere schrijver doet het lenen.
  • Wees niet te trots zijn op je verhaal te worden nadat u het klaar bent. Niet stel jezelf voor teleurstelling, die, naar alle waarschijnlijkheid, zal komen, vooral als je het verhaal voor publicatie in te dienen. In plaats daarvan, blijven professioneel losgemaakt van het.
  • Laat je niet lui over het schrijven. Niet eindigen het verhaal met de lezer nog steeds verward. Cliff hangers zijn oke, maar alleen als je van plan bent om een ​​tweede boek, of zoals in het geval van schrijven "We Can Remember Het voor u Wholesale", indien de cliffhanger is een integraal onderdeel van het verhaal.